Museum Valkenburg, 'Van kotona naar Varpullan'

(30 april t/m 23 juli 2023) Een groepstentoonstelling met werken van zes kunstenaars die een familieband hebben, te weten het echtpaar Arthur Spronken en Varpu Tikanoja, hun zoon Caius Spronken en dochter Kore Spronken, en de partners van beide kinderen, respectievelijk Ree Meertens en Majori Overdijk. Hun onderlinge relaties en de eventuele zichtbaarheid daarvan zijn vanzelf een thema in deze tentoonstelling.

De expositieruimte bestaat uit één grote zaal en het te exposeren werk is divers, maar per kunstenaar meer gelijk. Gekozen is om het werk per kunstenaar te clusteren om het beeld van wat elk van hen maakt te versterken en om rust te creëren. Omdat het werk in één zaal gepresenteerd wordt ontstaan er toch relaties.

In het midden van de zaal is een opstelling van wanden opgebouwd. Hierdoor is de ruimte niet in zijn geheel te overzien, wat deze spannender maakt. De opstelling van wanden creëert aan één kant een wat besloten ruimte, waar in een staande vitrine enkele kleine objecten worden getoond en aan de andere kant twee hoeken die beschutte plekken bieden aan enkele reliëfs aan de wand of op sokkels. De donkergrijze wanden verminderen de contrastwerking met deze kleinere werken enigszins, waardoor het geheel rustiger oogt.

Arthur Spronken en Varpu Tikanajo zijn overleden, maar met de anderen moest overlegd worden. Om als inrichter van de tentoonstelling de regie te krijgen is het vertrouwen van de kunstenaars nodig. In dit geval ontstond dat de eerste dag, nadat er een aantal werken op aanwijzing van ons een goede plek kregen. Daarna kregen we de vrije hand bij de verdere inrichting. Kort voor de opening van de tentoonstelling zijn de kunstenaars komen kijken; ze waren positief verrast; het resultaat was boven alle verwachtingen.

De titel verwijst naar een eerdere tentoonstelling van deze familieleden in Finland, het geboorteland van Varpu Tikanajo. Haar ouderlijk huis in Finland is tegenwoordig een museum; het is samen met de kunstverzameling door haar vader aan de stad Vaasa geschonken. De tentoonstelling daar heette 'Kotona', dat is het Finse woord voor 'thuis'. Varpullan is de naam van het landgoed waar Athur Spronken, Varpu Tikanoja, hun kinderen Caius en Kore Spronken en Ree Meertens wonen of gewoond hebben. Het is Fins voor 'bij Varpu'.